Social Icons

.

joi, 2 februarie 2012

Frigider - incubator de oua

Intrucat articolul a prezentat mare interes, va recomandam sa cititi si rubrica de comentarii unde gasiti intrebari legate de proiect si raspunsuri detaliate la acestea. Pentru informatii mai detaliate, nu ezitati sa trimiteti e-mail direct celui care a realizat si a pus in opera acest proiect, la adresa:  

Probabil ca multi am trecut prin asta. Intr-o buna zi iei spasit la cunostinta ca vechiul tau frigider s-a defectat si de cele mai multe ori nu se merita sa mai fie reparat (uzat moral, reparatie prea costisitoare, etc.)
Incep aici un articol insotit de imagini si sfaturi, articol pe care incerc sa-l dezvoltam impreuna pe parcursul proiectarii si executiei. In cazul de fata avem o combina frigorifica Zanussi la care ne propunem sa transformam incinta superioara (frigiderul) intr-un incubator cu 5 sertare cu intoarcere automata la intervale programabile, avand o capacitate de aproximativ 60x5=300 oua de gaina. Vreau sa va precizez ca nu ma arunc intr-un profund necunoscut deoarece de peste 15 ani utilizam in gospodarie un alt incubator executat in regie proprie dar cu ventilatie naturala si fara intoarcere automata. Imi propun ca viitorul incubator sa contina urmatoarele subansamble:

- incinta de incubatie (frigiderul recuperat avand usa si izolatia proprie)

- generatorul de aer cald (carcasa cu pereti de lemn, un cooler de sursa calculator, precum si o rezistenta de nichelina de cca. 250w dispusa in zig-zag si aflata in calea fluxului de aer debitat de cooler); in incinta generatorului de aer cald se va dispune si vasul cu apa absolut necesar pentru asigurarea umiditatii;
-mecanismul de intoarcere format din trei parti: un servomotor recuperat de la un copiator vechi care este cuplat la un mecanism surub-piulita care la randul sau rabate ansamblul de rame port-tavi cu oua la unghiuri de 45 grade fata si spate (functie de sensul de rotatie al surubului.)

- termoregulatorul, un dispozitiv electronic executat prin 1996 si care pana acum a functionat in conditii de f. buna precizie pe vechiul incubator clasic (cca 110 oua capacitate).

sistemul digital de automatizare care consta intr-un automat programabil OMRON avand 18 intrari si 12 iesiri plus anexele aferente: butoane, conexiuni, relee etc. Aici va marturisesc ca acest aparat este mult prea performant pentru aplicatia asta dar pe asta il am, sta degeaba si este mai bine sa il pun la treaba! El va asigura numarul de intoarceri, durata intervalelor de timp dintre doua intoarceri succesive, sensul de rotatie al surubului de la mecanismul surub piulita, functionarea sursei independente de energie in cazul penelor de curent;

- sursa independenta de alimentare  avand in alcatuire un inverter 12Vcc/220Vca/1000wati, acumulator cu plumb de 12V/50…150Aora, releu de comutatie, etc. (As trece sursa asta la optionale dar cand ma gandesc la ce regrete ai putea avea in cazul unei pene de curent mai indelungate si la numarul destul de mare de oua parca ar merita efortul).
Desi sub nici o forma nu pot reclama vreo urma de originalitate, experienta indelungata in domeniul incubatiei (chiar daca in conditii de amator) ma face sa va invit sa reveniti pe acest blog pentru a urmari executia pe etape a acestui proiect in mare parte  finalizat sdar care se va prezenta fara nici un secret pe masura ce se vor executa partile component. 

Haideti sa urmarim pe imagini ceea ce avem deja:


POZA 1: Vechiul incubator. Capacitate 110 oua. 
Are la activ cca 3000 de pui eclozati din 1996 si pana acum


POZA 2: Termoregulatorul de precizie (0.1⁰C). 
Se recupereaza de pe vechiul incubator


POZA 3: Servomotor recuperat dintr-un vechi copiator professional
 (Poate fi utilizat cu rezultate excelente si un motoreductor 
de stergator de parbriz procurat de la dezmembrari auto)



 POZA 4: Automat programabil CPM1A OMRON


POZA 5: Combina frigorifica scoasa din uz. 

Si acum la treaba! Urmeaza executia si montajul diverselor elemente componente ale incubatorului. Prezentare in pozele de mai jos:


Poza 6: Montanti de lemn cu canale de fixare 
si gauri de articulare a tavilor oscilante.



POZA 7: Montantii de lemn fixati prin “imbucare” 
pe suportii din peretii laterali ai incintei.



POZA 8: Vopsirea ramelor oscilante ±45°. 
Pe aceste rame se vor aseza tavile cu oua.


POZA 9: Schema electrica a incubatorului automat
(click pe imagine pentru a mari)



POZA 10: Cablaj imprimat (fata-spate)


Softul introdus in automatul programabil il gasiti pe linkul urmator:

 (este format .pdf fiind nevoie sa aveti instalat Acrobat Reader pentru vizualizare)



POZA 11: Programarea automatului cu ajutorul consolei 
de programare si verificarea softului folosind bordul de 
constructie proprie.


POZA 12: Rame +45°



POZA 13: Rame 0°



POZA 14: Rame -45°
Observati ca pe peretele din dreapta am inclinat putin spre sus pozitia de montaj a regulatorului original al frigiderului pentru a evita interferenta cu ramele in pozitiile extreme +si - 45 grade



POZA 15: Cablajul imprimat cu piesele montate


Poza 16: Generator aer cald (1)



Poza 17: Generator aer cald (2)



Poza 18: Generator aer cald (3)



Poza 19: Generator aer cald (4)



Poza 20: Generator aer cald (5)



Poza 21: Generator aer cald - montaj final



Poza 22: Mecanism surub-piulita



Poza 23: Panou electric interior



Poza 24: Bord panou electric



Poza 25: Sertar echipat pentru incubare



Poza 26: Sertar echipat pentru eclozare

Dupa mai multe zile de executie efectiva a incubatorului, iata ca vin cu produsul finit. Puteti urmari in video-ul urmator un demo cu etapele principale de functionare a incubatorului:








Voi reveni cu noutati dupa prima serie de pui. 

UPDATE: 
Asa cum am anuntat, revin, ce-i drept cu ceva intarziere, cu poze reprezentand prima si a doua generatie de pui eclozati in incubator:

(prima generatie de pui)

(prima generatie de pui)

(prima generatie de pui)

(a doua generatie de pui: Brahma, Cochinchina, Kabir si pui de curte)

(a doua generatie de pui: Brahma, Cochinchina, Kabir si pui de curte)



( Este foarte util sa va uitati si pe comentarii deoarece din raspunsurile date  puteti afla si alte detalii de constructie)





64 comments:

  1. La ce vad eu p-aci ai ganduri mari coane. Hai sa vad daca-ti si iese. Informatiile sunt chiar gratuite? De exemplu softul din automatul programabil.

    RăspundeţiȘtergere
  2. Da, totul este absolut gratuit. Inclusiv softul

    RăspundeţiȘtergere
  3. am avut si eu o incinta termica cu este pri,a prezentata, constructie publicata in tehnium .A fost foarte una , dar incomoda intoarcerea oualor. Din cauza frigului stau si eu cu o vitrina frigorifica asemanatoare in fata usii si nu am inceput amenajarea ei ca incubator.
    Am un termometru cu contacte , de la avicola , cu praguri la 37,93- 37,95 si 37,97 grade C, mult mai precis decit un sistem electronic simplu. Intoarecerea vreau sa o fac prin sertare infundate cu plasa de sirma. Nu am gasit inca solutia cu privire la sursa optima de caldura si dirijarea aerului cald uniform data fiind inaltimea constructiei, locul de amplasarea a ventilatorului(de la un PC), nr. de becuri si unde le montez, unde pun termometru . Ma puteti ajuta cu citeva idei?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1. M-ar aranja si pe mine un termometru ca al tau.
      2. Stii cumva in ce numar de Tehnium ai gasit constructia aia? Am si eu o mare parte a colectiei dar imi este greu sa o rascolesc acum.
      3. Pentru intoarcere eu voi folosi un mecanism surub piulita care rabate tavile cu oua la 45 si minus 45 de grade la intervale de timp pe care le aleg eu (4, 6 sau 8 ore). Totul este decis de automat care determina rotatia surubului intr-un sens sau altul.
      4. Ca si la incubatorul vechi (vezi poza mai sus) caldura o voi asigura cu un zig-zag de nichelina de 0.3 mm grosime intins pe un cadru, rezultand astfel o suprafata termica spalata de curentii de la ventilator. Imi pare rau ca nu am acum poze dar intra zilele viitoare pe acest blog pentru ca odata cu executia voi pune si poze. Practic este o cutie care pe peretele superior are ventilatorul (cooler de sursa PC) in interior rezistenta iar aerul cald rezulta pleaca datorita suprapresiunii creata de cooler cat si prin canvectie spre partea superioara unde se afla cele 5 tavi cu oua. Pentru a uniformiza fluxul de aer cald, peretele superior al acestei cutii careia eu i-am spus generator de aer cald are cea mai mare parte din suprafata decupata si acoperita cu o sita textila gen tifon.
      Cred ca termometrul este bine sa fie pus in zona unde se afla ouale iar traductorul de temperatura la iesirea aerului din generator pentru a evita supratemperaturile livrate accidental pana ajunge termometrul la tema. Asa cum ai tu termometrul ala are rol si de regulator asa ca cel mai bine este sa se puna in zona de iesire a aerului din generator. In perioada de teste cred ca este bine sa se puna un termometru si in zona cu oua pentru a putea face corectii.

      Ștergere
  4. Bun si invertorul dar lipsa lui nu trebuie sa sperie.Am avut situatii de intrerupere a curentului sau scoateri din priza accidentale.Pe baza experientei satenilor nu mi-am facut probleme, pot fi puse citava paturi peste incubator(limita atinsa 12 ore). Am in vedere cite o closca nebuna care lasa ouale in cuibar si pleaca citeva ore. Voi urmari cu atentie fazele constructiei.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate. Eu m-am gandit insa la cazuri de pene de curent lungi (asa cum se intampla uneori in zona rurala)

      Ștergere
  5. Caut acum sau miine revista cu incubatorul vechi.Din cite am inteles tavile cu oua vor sta la 45 de grade fata de verticala. Eu am facut aceleasi rame, care se inchid ca o cutie de table, inlocuind placajul cu plasa de sirma.In varianta din acest an le voi intoarce manual cu 180 de grade. Semne de intrebare ridica uniformizarea temperaturii pe coloana. Ma gindeam la recircularea aerului cald prin spatele unui paravan, montat pe peretele din spate. Voi pune termometre de control pe fiecare tava si le le voi schimba intre ele la fiecare rotire. Oare automatica de la o centrala termica pe gaz nu ar putea fi folosita?.In fond exista niste traductoare de temperatura care ar putea fi adaptate pentru umiditate si ar mai fi necesar un temporizator cu 555.Nu mai am schema electrica, am sa o caut pe net.Chiar daca nu fac acelasi lucru voi urmari cu interes ceea ce prezinti.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uita-te la pozele 12...14. Sunt Puse recent. Gasesti acolo un mecanism paralelogram-multiplu pentru rame. Este clasic. La stadiul asta se poate utiliza manual. Trebuie doar un sistem de blocare corespunzator celor 3 pozitii (il poate imagina oricine!) Sper ca maine sa montez motoreductorul si mecanismul surub piulita pentru rabatarea ramelor. Cu circulatia aerului e treaba dichisita. 11 ani am avut grija de vreo 14 cuptoare de polimerizare cu recirculare de aer cald (in fabricatia ferodourilor). Cine spune ca reuseste sa aiba riguros aceeasi temperatura in toate zonele incintei este un mare mincinos. Poti tinde catre un optim experimentand chiar dupa faza de proiect. Ce zici tu cu schimbatul tavilor intre ele iese din canoanele automatizarii dar este cel mai sfant. De fapt si closca pe care incercam sa o imitam are in cuibar diferente de temperatura de peste 2 grade. Compenseaza eroarea de temperatura mutand ouala dinspre margine spre centru. Deci daca ai timp sa faci asta fa-o ca e cel mai bine. Si sa nu te temi de racirea incintei pentru ca daca lucul asta il faci in cca 5 minute face bine si la oua. Se produc niste contractii ale aerului in ou care fac ca acesta sa se comporte ca un plaman ducand la o buna respiratie.

      Ștergere
  6. "clocitoare electrica " Tehnium" nr.2/1991, pag 18.Exista ocompletare undeva prin ultimele numere Tehnium, alea trimestriale(2006?), care se refera la aerisirea graduala. Odata puii iesiti prezinta interes articolul "Cresterea gainilor in gospodarie" din Tehnium nr. 2/1980, pagina 17.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Mimi
      Mi-ai rascolit o amintire deosebit de placuta. Am cautat in arhiva personala numarul indicat de tine si am descoperit acolo exact schema termoregulatorului pe care eu il folosesc din 1996 in fiecare an cate 3...4 serii de pui. Este al naibi de precis si fiabil. Nu am avut niciodata nici macar cel mai mic defect. Singura deosebire este ca eu l-am folosit pentru o incinta stationara de 110 oua iar rezistenta este asa cum am descris-o: un zig-zag de nichelina subtire (vezi poza 1 sub capacul superior). Termoregulatorul il poti vedea in poza 2 si il recomand oricui cu cea mai mare incredere. Oricum eu si uitasem de pe unde m-am documentat la vremea respectiva si schema pe hartie o consideram pierduta. Sincer, multumesc!

      Ștergere
  7. buna
    am si eu o intrebare care nu e in legatura cu tehnica;
    de unde luam oau in numar atat de mare?
    ma intereseaza sa scot si eu pui de carne (cei albi)si nu am gaini sa faca oua din rasa aia
    multumesc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foloseam vechiul incubator pentru "echiparea" a doua gospodarii cu gaini de curte (de tara). Deoarece nu eu m-am ocupat de cresterea lor nu m-am preocupat de o anumita rasa. Singura preocupare a fost sa procur oua din surse diferite (vecini) pentru a evita cosangvinizarea. In perioada martie-mai nu este nicio problema sa faci rost in zona rurala. Nici pentru 300 de oua nu este problema daca mergi pe astfel de pasari. Pentru rase de carne de-abia de-acum imi pun si eu problema si daca cineva stie un un furnizor en-gros as fi recunoscator pentru informatie.

      Ștergere
  8. De cind te cunosc ...am zis ca esti un baiat (acum om in toata firea)DESTEPT.Este adevarat cu politica n-ai prea nimerit-o.Dupa ce termini ,,lucrarea de doctorat''vei avea nevoie de oua...apeleaza cu incredere...(aici as fi pus un maimutoi care moare de ris)Cind faci o pauza , intra pe SUNPHOTO - maraskinos.I-ti doresc SUCCES si nu uita - sunt cu ochii pe tine...pina la finalizarea lucrarii.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta da surpriza placuta. Felicitari pentru ce ai realizat. Daca esti prin zona iti fac o vizita. Pregateste oferta pentru oua. Ajuta-ma daca poti sa cumpar cat mai repede aparatelul de pe linkul asta: http://www.directindustry.es/prod/hongyi-precision-industrial-inc/controladores-de-humedad-70238-578512.html
      Probabil ca stii mult mai bine decat mine cum poate ajunge mai repede in Romania. Imi este necesar la panoul electric ca sa controlez umiditatea (nu numai sa o masor ci sa si intervin asupra valorii ei) Pe sursele romanesti am gasit numai din alea incluse in umidificatoare de camera pentru copii etc sau "jucarii" analogice in care nu prea am baza.
      Si in final: daca ne tineam de proiectul ala din liceu sa construim o casa sub colina ta (cuevas curat) acum cresteam Kabirele impreuna si ne bateam in idei pe incubator. Mai da semne pe aici, chiar critice ca imi folosesc mai mult.
      Sa ai bafta!

      Ștergere
  9. http://www.prepelitebv.ro/accesorii%20incubatoare.html

    RăspundeţiȘtergere
  10. Ti-am gasit cutiile cu aerisire pt oua.Intra pe sunphuto-maraskinos

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am facut rost de vreo 12 cofraje de plastic de pe la Focsani (mi le-a adus cineva... prin altcineva... de pe la o Avicola. Trebuie sa le tai, sa le croiesc, pentru a rezulta un cofrag care sa se inscrie cu numarul maxim de oua in sertarele mele care au cam 500x500. Oricum doresc sa mai achizitionez. Pe alea de pe sunfhoto-maraskinos le ai tu sau stii de unde se cumpara?

      Ștergere
  11. unde se pune tava cu apa?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tavita cu apa se pune la baza sub generatorul de aer cald. Aerul ejectat de cooler trece prin reteaua de sarma rezistiva (kantal), preia caldura, se loveste de luciul apei dupa care se intoarce spre partea de sus. Pentru a uniformiza fluxul de aer cald am pus o bariera din panza (albastra in poza) cu care am imbracat blatul superior al generatorului de aer cald. Am vrut astfel sa evit turbioanele si neuniformitatile de temperatura la "interfata" dintre generator si volumul util al incubatorului.

      Ștergere
  12. NU uita ORIFICIILE DE AERISIRE pentru ca in timpul incubatiei,ouale absorb oxigenul si elibereaza anhidrida carbonica , mortala pt puisorii in devenire....

    RăspundeţiȘtergere
  13. Din cauza asta ziceam eu ca aparatelul ala care afisa si concentratia de bioxid de carbon era valabil. Voi practica niste orificii cu clapete reglabile pe diagonala mare a incintei. Se deschid treptat din a treia zi urmand ca in ultimele 3-4 zile sa fie deschise complet. Imi cer scuze ca aseara n-am mai intrat pe mes. Toata familia am confectionat cofraje din bucati (lipiri, legari cu naylon, ajustari cu flexul, etc.) Capacitate exacta 64x5 sertare=320 oua.

    RăspundeţiȘtergere
  14. cooler-ul funcționează permanent ? reușiți uniformizarea temperaturii in incinta prin acest sistem ?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da! Este obligatoriu sa functioneze permanent pentru a avea o temperatura uniforma in tot volumul incubatorului. Am echipat pe data de 29.04.2012 incubatorul cu 320 de oua si l-am "impanzit" cu termometre in toate zonele. Cu cea mai mare sinceritate pot spune ca am o diferenta de temperatura sub 0,1 grade. Termometrele medicale au totusi eroare mai mare decat aceasta precizie. Am gasit diferente intre termometre situate in acelasi punct mai mare de 0,2 grade.

      Ștergere
  15. Buna ziua.Am construit si eu un incubator asemanator,dar cu mici modificari.Sursa mea de caldra este alcatuita din 4 becuri,2x60W montate la partea superioara a incubatorului iar 2x25W la partea inferioara.ventilatorul este montat de asemenea la parte a superioara a incuvatorului si sufla aerul in tavan(inspre sursa de caldura de 60w).Problema cea mai mare nu este constructia in sine a incubatorului,ci uniformizarea temperaturii in tot volumul acestuia.Ventilatorul are caracteristici 120x120mm,12v,3000rpm,flux de aer 130cfm.diferentele de temperatura sunt uluitoare de 1 grad de al un sertar la altul.va rog mult sa ma ajutati. gabriel.craciun1987@uahoo.com

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca aerul care are oricum tendinta de a migra natural spre partea superioara a incintei formeaza o "perna" care se dezvolta foarte lent spre partea inferioara dar cu gradient de temperatura (din ce in ce mai mica spre partea de jos, asa cum ti se intampla tie) Trebuie sa gasesi o metoda astfel incat sa obligi aerul sa formeze un circuit fortat catre partea de jos cu posibilitate de intoarcere dirijata spre sus. Procedeul pe care il aplici acum este valabil pentru incubatoarele cu un singur sertar. Daca vei mai intra zilele acestea pe acest blog o sa pregatesc un desen explicativ cu traseele de aer. asa cum le-am gasit eu pentru a avea diferente de temperatura f. mici (la mine sunt comparabile cu 0,1 grade).

      Ștergere
    2. Buna ziua sunt gabriel craciun.A-ti pus desenele cu circuitele de aer in incubator?

      Ștergere
  16. Multumesc de raspuns Am construit o sursa de incalzire asemanatoare si functioneaza bine Este o idee interesanta si cred ca cea mai buna pentru aceasta aplicatie . Cum verificati si reglati umiditatea ? Pentru reglarea temperaturii am folosit si eu un controler Omrom si pe o alarma( + 0.5 grade) am comandat un ventilator pe un orificiu de evacuare insa cu sistemul acesta de incalzire nu mai este nevoie deoarece nu depaseste temperatura setata

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru controlul umiditatii am cumparat un termohigrometru de la Adelaida Craiova. Deocamdata utilizez doar partea de indicare a umiditatii deoarece pentru controlul propriu-zis al acesteia vreau sa ma aprovizionez cu un generator de ceata rece piezoceramic. Practic acum reglez umiditate pozitionand o caserola cu apa astfel incat jetul de aer cald livrat de cooler si reteaua rezistiva sa fie ejectat mai mult sau mai putin pe luciul apei. Din 2...3 incercari nimeresti umiditatea dorita deplasand caserola fata de cooler. Explicatiile mele sunt valabile pentru generatorul de aer cald facut in partea de jos (ca in poze). Cu elementele de incalzire si ventilare facute sus este mai greu sa se aplice procedeul asta. Daca ai un controler de temperatura cu optiune PID nu ezita sa folosesti aceasta facilitate. Daca faci un Autotune controlerul va memora erorile si se va autocorecta ajungand la o precizie nebanuita. Te ajuta si reteaua rezistiva imaginata de mine pentru ca are inertie termica apropiata de zero.
      Si in incheiere o precizare: a nu se folosi termohigrostatul si pentru reglare de temperatura pentru ca are o precizie departe de cerintele unui incubator cu pretentii.

      Ștergere
  17. Am un controler de temperatura cu optiune PID însa nu o folosesc momentan din cauza zgomotului făcut de releu Am folosit-o înainte de a-mi construi generatorul de aer cald asemănător cu al dumneavoastră deoarece realizam încălzirea cu un uscător de mâini care genera prea multa caldura in timp foarte scurt si prin contact on-of as fi incalzit foarte tare incinta inainte ca sonda sa citeasca Nu știu ce e Autotune . Va rog sa-mi spuneți

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru a intelege mai bine trebuie sa tragi de pe internet documentatia controlerului. Acolo se da pas cu pas ceea ce trebuie facut. Pentru Omron nu stiu cum arata programul dar principiile sunt relativ asemanatoare. Daca ai un controler din gama E5CN asta e chiar mai tare decat al meu.Al meu are aceasta functie si este in directa legatura cu PID-ul.Este adevarat PID-ul duce la uzura mai intensa a releului dar daca inlocuiesti releul cu un contactor static uzura si zgomotul devin zero. Ai si separatie galvanica intre comanda si forta cele doua etaje fiind conectate optic. Asa o sa fac si eu la seria viitoare.

      Ștergere
  18. Mulțumesc Sa aveți grija la temperatura in ultimile zile când sertarele vor sta in poziție orizontala nu veți mai reuși sa egalizați temperatura în incinta deoarece va fi blocat curentul de aer Eu am modificat generatorul de aer cald în sensul ca am dus aerul prin tubulatura prin spatele incubatorului câte doua orificii la fiecare sertar dar în loc de ventilator am folosit un exhaustor asemănător cu cel de la hota Datorita acestei modificări nu am mai aveam umiditatea necesara și am folosit un higrostat care comanda un fierbintelor introdus într-un vas cu apa Intenționez sa-mi confecționez un fierbintelor cu lamele de inox pentru ca cel cu rezistenta se poate încălzi când rămâne vasul fără apa Deocamdată am pus un termostat de la o mașina de spălat pe serpentina refierbătorului care declanșează la 95 grade

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu am probleme de egalizare a temperaturilor sus-jos din doua motive: sertarele cu oua sunt "permeabile" la fluxul de aer (cofraje de plastic cu orificii avand o sectiune consistenta) si prin proiect am prevazut spatiu de circulatie a aerului printre lateralele sertarelor si peretii+usa incubatorului. Deasemenea aerul livrat de generatorul de aer cald (in partea de jos) este condus catre sus printr-o "tubulatura" formata de doua suprafete paralele: o folie de plastic care este tangenta cu peretii din fata ai sertarelor si suprafata interioara a usii. La nivelul superior fluxul de aer intalneste termorezistenta care da informatii despre temperatura termoregulatorului si deasemenea sertarul superior. Mai departe aerul este aspirat printre oua de catre coolerul generatorului de aer cald. Dupa ce aerul si-a cedat energia calorica volumului ocupat de oua ajunge in elicea coolerului inchizandu-se circuitul.

      Ștergere
    2. Se pot folosi 2 coolere de 8cm in loc de cel de 12??? Ce dimensiuni are rama pe care ati facut infasurarea si care este puterea??? Ce pe care eu am calculat-o degajeaja in jur de 90W

      Ștergere
    3. Poti folosi foarte bine si unul si ambele pe care le detii. In cazul alegerii variantei cu 2 coolere recomandarea mea este sa le distribui putin distantate intre ele pentru a avea o uniformizare a fluxurilor de aer absorbite printre oua (de sus in jos).
      In principiu dimensiunile ramei sunt dictate de dimensiunile in plan orizontal ale incintei. Eu am lasat blatul putin mai mare decat rama pentru ca marginile blatului sa se sprijine pe nervurile ce definesc primul nivel de asezare al alimentelor in incinta destinata initial racirii alimentelor. Putere depinde de lungimea sarmei de kantal (nichelina), de desimea tesaturii si f. puternic de diametrul sarmei (eu am folosit 0.4 mm ca asta aveam si nu recomand in niciun caz diametru mai mare pentru ca va creste nemotivat puterea absorbita, solicitarea releului, temperatura locala la contactul cu rama care este de lemn!) O putere de 90 wati este optima, nu este nevoie de mai mult pentru ca frigiderul are o izolatie f. buna care determina pierderi mici de temperatura.

      Ștergere
  19. Am înțeles .... Frumusețea consta în simplitate Mulțumesc

    RăspundeţiȘtergere
  20. Va salut!!
    Doresc sa .mi fac un incubator ca al dvs,la partea tehnica cred ma descurc dar la partea electrica nu ,cam cat ma costa toata aparatura electrica un cost aproximativ.multumesc anticipat

    RăspundeţiȘtergere
  21. Va salut!!
    Doresc sa construiesc un incubator exact ca al dvs,la partea tehnica ma descurc iar la partea electronica nu,doresc sa stiu cam cat ma costa tot echipamentul electric,sa.l cumpar sau sa fac comanda,multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  22. Cati metri de canthal de 0.3 sa folosesc pentru incalzitor ?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am folosit kantal de 0.3 mm in zgzag=uri conform celor din poza. In total mi-au iesit cam 300 ohmi. In orice caz valoarea rezistentei nu trebuie sa scada sub 200 de ohmi pentru a nu avea dezvoltari de temperatura prea intense. Daca ai kantal, nichelina de 0,2...0,35mm se dispune zigzagul in pasi de 10...15 mm. Pentru lungime calculul este simplu. Se masoara rezistenta unui metru de sarma. Sa zicem ca are valoarea Rm. Lungimea[m] este 300/Rm (asta daca iti impui ca valoarea finala a rezistentei sa fie de 300 ohmi).

      Ștergere
  23. buna ziua.sunt si eu interesat cati metri de nichelina de 0,3 mm se folosesc pentru rezistenta de 250W folosita in proietul dvs.Multumesc pentru un raspuns

    RăspundeţiȘtergere
  24. buna ziua.Vreau sa multumesc celui care a deschis acest site pentru ca am avut documentatia necesara pentru a realiza un asemenea incubator, 100% identic cu cel de aici.
    Am realizat partea de achizitii de la friigider defect, motor 82 rpm, controller temperatura, automat programabil omron cpm 1a, relee, senzori, butoane, etc.
    Am realizat ramele metalice, suportii pentru fixare rame, generatorul de aer cald, etc.
    Programarea automatului omron pentru intoarcere automata s-a rezolvat prin suportul direct si nemijlocit al domului ce a deschis site.In plus am primit datele de contact si un foarte important suport de cate ori am apelat.
    Urmeaza partea de montare automatizare si control temperatura apoi probele de calibrare.
    Sper sa finalizez cu succes acest proiect.
    Acum cand privesc retrospectiv nu pot sa nu multumesc in mod deosebit pentru suportul acordat dar si pentru documentatia foarte exacta fara de care nu puteam sa ajung aici.Este un site de un real ajutor dar si o persoana de mare caracter fapt pentru care aduc multumiri in acest cadrul cat de cat public.
    Promit sa revin cu rezultatul final.Pana atunci toate cele bune

    RăspundeţiȘtergere
  25. Buna ziua.As dori un astfel de incubator.Sunt dispus la plata. Frigiderul il am. Astept un numar de telefon pentru a va contacta.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dati un mail pe ghecojo@yahoo.com si va dau un replay cu nr. dorit. Cat despre bani... sa stiti ca nu am scris articolul pentru a face afaceri ci mai mult pentru a ajuta.

      Ștergere
  26. Buna ziua si felicitari pentru proiectul dumneavoastra.Am o intrebare referitoare la generatorul de caldura.Voi folosi o rezistenta flexibila de silicon cu putere de 100-120 wati.Voi face o rama ca a dumneavoastra cu dimensiunea cat partea de jos a incintei.Unde ma sfatuiti sa amplasez rezistenta in cazul folosirii a doua coolere :repartizata uniform ca sa acopere toata suprafata ramei sau pozitionata mai central exact sub cele doua coolere.
    Rezistenta despre care am scris mai sus are lungimea de 3,5m.Credeti ca punand-o pe diagonala de sus pana jos asa incat sa acopere partea de jos,partea de sus si cele doua laterale va ajuta mai bine la uniformizarea temperaturii?Incinta incubatorului are dimensiunile de 70cm inaltime,47 cm latime si 47 cm adancime.
    Va multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  27. Buna seara.ma poate ajuta si pe mine,cineva cu o informatie?
    As dori sa afli cate rpm are un motoras pentru stergatoare.si daca as folosi ca si controler 2 prize reglabile?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Motoreductorul de parbriz are o turatie care este functie de tensiunea de alimentare. Daca axul de iesire din reductor este cuplat direct la surubul mecanismului surub-piulita rezultatele vor fi excelente (indiferent de turatie).
      In ceea ce priveste prizele programabile este clar ca ele pot rezolva problema timpului intre doua intoarceri succesive. Daca te-ai gandit la priza programabila, si nu una ci doua inseamna ca esti inteligent, ai "mirosit" tu ceva si iti las placerea de a descoperi singur solutia pentru cea de-a doua problema: inversarea sensului motorului (deci si a sensului de basculare a sertarelor cu oua)

      Ștergere
  28. Buna ziua !
    Felicitari ptr. lucrare.Am si eu cateva rugaminti, pentru unele edificari:
    - Daca se poate comenta mai detaliat despre panoul de comanda din filmulet.
    - Cateva precizari asupra regulatorului de temperatura ( schema, cablaj...)
    - Despre "blocul de termo-hidro-regulator, si cum se prevede folosirea in montaj a fierbatorului ptr. reglarea umiditatii....
    Cu deosebit respect.G

    RăspundeţiȘtergere
  29. Buna ziua!
    Sincere felicitari ptr. lucrarea pe care am vazut-o aici !.
    Cred ca este o adevarata stimulare a mai multor pasiuni.Doresc sa-l rog pe dl.Cojocaru ( si pe toti cei care mai sunt interesati de aceasta tema), daca are timpul si disponibilitatea necesara, sa aprofundeze mai in detaliu componentele acestui tip de incubator.
    Mi-ar fi de mare ajutor, deoarece tema mi-a starnit un adevarat interes , fiind pasionat atat de electronica cat si de cresterea pasarilor ( doar ca pasiune, nu ca afacere).
    Am sa punctez mai jos, cateva din subiectele pe care le consider de interes ptr. mine, dar vreau sa subliniez faptul, ca si celelalte componente ar fi util de detaliat ( daca se poate , binenteles ):
    a)Explicitarea panoului de comanda : ce reprezinta fiecare indicator, buton, eventual sfaturi de achizitie...etc.
    b)Mai multe detalii despre regulatorul de temperatura: schema, cablaj....sau despre modulul de reglare al umiditatii-temperaturii, despre care se pomeneste la un moment dat ca fiind un “ bloc unitar”.
    c)Mai multe detalii despre automatul programabil folosit: cum se programeaza efectiv, software-ul necesar, cum se poate confectiona sau achizitiona o “consola de programare “ ca cea din imagine ..etc.
    d)Mai multe detalii despre “ senzorii de proximitate” folositi: tip de senzori, eventual sfaturi de achizitie, unde se monteaza fizic ei, ce alte variante compatibile ar exista..etc.
    e)Mai multe detalii despre mecanismul de intoarcere al oualelor.
    f)Alte completari , pe care le considerati utile.

    Sper ca solicitatarea mea sa nu fie considerata “ deplasata”. Sunt foarte sigur, ca voi fi in asentimentul si altor cititori si cu siguranta interesul ptr. un astfel de proiect va creste.
    Poate vor aparea si completari f. bune si utile ( mai mult ca sigur ).
    Sper din tot sufletul, sa gasesc disponibilitate pentru cele solicitate.
    Cu deosebit respect: G.

    P.S. Pentru toti cei care doresc sa ma ajute cu informatii pe aceasta tema, adresa mea este: stefan_augustin_gusti@yahoo.com (la modul serios binenteles ! ).
    P.S Daca veti considera utila, mai jos, am redat o lista ( facut-a rapid), cu scheme de termometre-regulatoare de temperatura, din publicatii mai vechi :
    Scheme de regulatoare
    1.)Termostat cu CDB4121-------Th3/86……pg.17
    2.)Regulator de temperatura---Th7/81………pg.22
    3.)Termometru-----------------Th 3/81……pg.9
    4.)Regulator de temperatura---Th 2/81……pg.22
    5.)Termometru foto------------Th 8/91……pg.10
    6.)Regulator de temperatura---Th 12/90…pg.22
    7.)Regulator de temperature---Th 9/88……pg.22
    8.)Clocitoare electronica-----Th 2/1991..pg.18 ( cred ca este cel propus de autor)
    Scheme din carti:
    1.)Termometru-----Montaje electronice cu C.I analogice…pg.259.
    2.)Termometru-----Montaje electronice de vacanta………pg.160.
    3.)Termometru-temporizator--Almanah Th’90……pg.85
    4.)Termostat cu βA723---Almanah Th’85.....pg.124
    5.)Reg.de temp.cu βA723-βA741---Almanah Th’89 pg.181.

    RăspundeţiȘtergere
  30. BUNA ZIUA!
    FRATILOR ARE CINEVA VREO ADRESA DE UNDE POT CUMPARA ACELE TAVI DE INCUBATIE PENTRU PUII DE GAINA?EU UNUL CAUT DE VREO DOI ANI SI TOT NU AM GASIT
    VA MULTUMESC!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In Romania am inteles ca Avicolele functionale se aprovizioneaza de la Avicolele care dau faliment. Pe internet am vazut doar pe situri din strainatate. Practic sunt niste cofraje din plastic cu multe decupari care sa favorizeze circulatia aerului cald printre oua. La mine a fost nevoie sa fac un fel de colaj din cofraje pentru ca tavile mele aveau alte dimensiuni. Doamne cat plastic am mai lipit!... Daca afla cineva o sursa consistenta din Romania chiar il rog sa posteze pe aici.

      Ștergere
  31. Buna ziua, sunt pasionat de pasari si as vrea sa imi construiesc un incubator, nu trebuie sa fie automat. Problema este ca sunt novice in astfel de lucrari. As vrea sa stiu daca am vreo sansa sa contruiesc un incubator fara prea multe cunostinte in domeniu?

    RăspundeţiȘtergere
  32. Stima domnu Cojocaru.ati facut o treaba ft bn pusa la punct ma puneti pe ganduri si tot odata la treaba ..am si eu o intrebare ..cu ce tensiune ati alimentat rezistenta de nikelina siii..ce consum are..o zi placuta

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tensiunea de alimentare a rezistentei este de 220V. Pentru consum, nu va puneti probleme, este absolut nesemnificativ, dar cel mai mult va sfatuiesc sa studiati in amanunt schema electrica, comentariile si raspunsurile la comentarii ce va vor face o imagine aproape 100% completa despre instalatie. Daca va veti apuca de treaba, aveti toata increderea ca va voi ajuta punctual. Dar repet, cititi absolut tot ce s-a publicat pe blog despre acest subiect, si veti primi multe raspunsuri la intrebarile dvs.

      Ștergere
  33. am confectoinat un afel de incubator din frigider .am decupat peretele dintre frig si congelator pt a cistiga spatiu .am falosit sursa de incalzire o aeroterma cu termostat si la jumatatea frigiderului am montat un termometru electronic cu tija .sursa de incalzire am puso in partea de jos ,iar aerul cald lovea in lateral .la patrea superioara am pornit ventilatorul frigiderului existent.am construit tavitedin tavi de piine si le-am modificat pe dimensiunea interiorului frig. am montat un sertar in congelator la cca 200mm fata de sursa de incalzire,al doilea in dreptul decuparii iar in frigider inca patru sertare.apa pentru umiditate am puso camdoua degete in cele trei cutii existente pe usa frigiderului .am testat temperatura in doua locurii jos aproape de sursa si la jumatate dupa citeva ore am reusit sa mentin 38gr +-2gr.am pus cite cinci oua in sertare iar in cel din dreptul termometrului 23 .le-am intors dimineata si seara ,verificam de regula temp doar de doua ori am gasi ,odata 34gr si o data 45 . dupa 21 de zile nu a rezultat niciun pui .am verificat toate oule si am costatat o dezvoltare cam pentru 15 zile .UNDE AM GRESIT???????????SI CE SFAT I-MI DAI

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. M-ai facut sa zambesc! Nu pentru ca as fi prea destept dar ceva de genu' am patit si eu prin '96 cand habar n-aveam nici macar despre ce temperaturi trebuie sa programez. Dar hai sa o luam pe rand cu ce am inteles eu din relatarea ta:
      1. Daca ai decupat peretele orizontal dintre congelator si frigider (presupunand ca ai o combina frigorifica ai castigat spatiu consistent dar te-ai ales si cu o mare problema deoarece spatiile mari se pot "guverna" extrem de greu in ceea ce priveste uniformitatea temperaturii in tot volumul util mai ales pe verticala). Daca peretii nu au o continuitate si prezinta denivelari in zona decuparii acolo apar devieri, turbioane, etc ce produc si neuniformitati de temperatura.
      2. Daca sursa de caldura folosita este o aeroterma (care de regula are 1...2 kW) energia calorica livrata pe unitatea de timp este de cel putin 4....10 ori mai mare decat necesarul pentru volumul unei astfel de incinte izolate!
      3. Daca tu ai gura de aer cald jos si sonda la mijloc intre oua, pana cand sonda citeste temperatura care ajunge la ea ouale de la nivelul inferior se vor incinge la temperaturi cu mult peste nivelul admis pentru ca ouale de jos vin in contact cu fluxul de aer incins din aeroterma, absorb caldura, reduc temperatura aerului care scapa in sus si destul de tarziu va fi incalzita si sonda cand deja ouale de jos sunt in pericol de a nu produce nimic in afara de deziluzii.
      4. Daca vrei niste sfaturi citeste tot ce am scris pe articol, toate raspunsurile la comentarii si la ceea ce-ti va ramane neclar iti voi raspunde cu mare placere.

      Ștergere
  34. am si eu un incubator din frigider dar incalzirea se face de la un bec de 75-100w depinde de temperatura ambianta in care lucreaza,e mai bine cu bec pentru ca rezistenta mananca umiditate ,iar ventilatorul trebue sa aspire aer de-afara pentru a asigura oxigenul necesar,temperatura este comandata de un termoregulator cu contact pe mercur 37,78 grade,cele electronice trebuesc calibrate altfel nu da randament maxim

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A introduce in incinta numai aer proaspat de afara (cu temperatura camerei) presupune un consum de energie mult mai mare decat cel normal si o sursa de incalzire supradimensionata. Nu inseamna ca aerul 100% proaspat face treaba mai buna (gandeste-te la closca). Am citit pe undeva ca este chiar nevoie de un aer usor diminuat in oxigen pentru a "slabi" rezistenta la spargere a cojii oului. In orice caz factorul energetic este predominant in alegerea solutiei. Sun circumspect ca un bec de 75W poate incalzi optim o incinta in care se injecteaza in permanenta aer proaspat. Nu sunt impotriva termoregulatorului cu mercur si contacte (este mai usor de introdus in schema si teoretic garanteaza o temperatura constanta in punctul de masura). Cele electronice de CALITATE au avantajul ca te poti "juca" cu parametrul temperatura. Rezistenta nu maninca deloc umiditate, depinde doar de schimbul controlat de aer care se face cu exteriorul incintei (mai redus in proimele zile si mai intens spre finalul ciclului de incubare).

      Ștergere
  35. Buna,dupa o mare dezamagire cu un astfel de incubator m-am gandit sa cer ajutor celor experimentati. Am facut si eu un incubator inspirandu-ma dupa cel prezentat de dumneavoastra doar cu cateva modificari. In primul rand circulatia aerului am facu-to prin spatele frigiderului printr-o tubulatura in care am introdus si o rezistenta din nichelina gen feon. Dupa trecerea aerului de rezistenta ajunge intr-un vas cu apa aflat in locul fostului motor, iar din acel vas pleaca 5 tubulaturi mai mici care ajung in partea de jos a incintei. M-am gandit ca acest system o sa ofere o uniformizare mai buna a temperaturii dar vreau sa va zic ca am pus pentru proba 60 de oua si mi-au iesit 3 pui , aproape jumatate le-am aruncat in a doua saptamana (erau limpezi), iar in ziua 22, dupa ce aveam 3 pui am aruncat restul de oua si in toate era pui mort si format complect doar ca avea galbenusul acele in exterior. V-as ruga daca se poate sa ma ajutati sa inbunatatesc cumva incubatorul pentru inca o incercare si nu am vazut cum realizati dumneavoastra aerisirea pentru ca eu am mari dubii ca la mine asta a fost problema.

    RăspundeţiȘtergere
  36. Salut. Am vazut ca unii au succes altii nu prea. Si eu ma gandesc la confectionarea unui incubator. Am experienta in realizarea automatizarilor si nu reprezinta o problema sa proiectez un sistem de comanda complet digital automatizat cu monitorizarea si mentimerea automata a temperaturii si umiditatii aerului, intoarcere automata, ventilatie.., Parerea mea este ca un incubator e un aparat foarte simplu, o cutie in care trebuie mentinute anumite conditii. Insa am si eu o intrebare: daca aceste conditii sunt indeplinite, la ce trebuie sa mai fiu atent pentru succes? In comantarii am citit multe greseli facute de oameni. De exemplu am citit in comentarii au fost care au "verificat" ei temperatura in anumite intervale de timp si au incercat sa mentina temperatura fara sistem de comanda, Toata lumena pune vase cu apa pentru umiditate dar nu au nici macar un sistem care sa masoara umiditatea reala. Daca conditiile sunt mentinute de un sistem de mare precizie, mai e ceva smecherie?

    RăspundeţiȘtergere
  37. Si eu am patit ca dintr-un sertar de 64 de oua sa nu iasa nimic iar din sertarul vecin sa iasa 92%. Diferenta a constat nu in variatia parametrilor de incubare ci in sursa de aprovizionare cu oua. La tine fiind inca in stadiul de prototip este bine sa pui simultan cate un termometru pe fiecare centru de sertar. Daca temperaturile se inscriu in limitele 37,5....38,2 este aproape bine si uniformitatea temperaturii si a curentilor de aer nu mai reprezinta o sursa de insucces. Probabil ca tubulaturile puse de tine nu asigura debite suficiente de recirculare (daca sunt prea mici). Iar daca recitesc postarea ta se poate inteletge ca "injectezi" aer cald in lichidul vasului si atunci ma intreb cum mai pleaca pe cele 5 tuburi. In orice caz testarea temperaturilor este obligatorie. As recomanda sa citesti toate comentariile pentru ca am dat raspuns si la partea cu ventilarea si uniformizarea temperaturilor.

    RăspundeţiȘtergere
  38. Buna.Unde ati gasit surubul acela asa de lung ca eu ma chinui sa gasesc si numai nu gasesc...Multumesc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se gaseste pe toate drumurile: tija filetata M10...M12 la magazinele de bricolaj, unelte, etc. (are lungime de cca 1 metru din care se taie cat este necesar functie de incinta detinuta).

      Ștergere
  39. puteti sa mai da-ti o data softul programabil ca a expirat pagina dvs.multumesc.adresa mea de email este hash_el@yahoo.com

    RăspundeţiȘtergere

Spuneti-va parerea...

 

Copyright © 2008-2014 - Casa si Gradina

Powered by FeedBurner Display Pagerank